Newsy       Opis projektu       Działania projektu       Doradztwo on-line       E-learning       Galeria
Doradztwo online


Narzędzia i techniki CSR

1. Jakie są narzędzia CSR?
     
Lista narzędzi stosowanych w CSR jest obszerna i związana z kulturą organizacyjną firmy oraz profilem jej działalności. Do najczęściej stosowanych należą: kampanie społeczne, marketing zaangażowany społecznie, programy etyczne dla pracowników, nadzór korporacyjny, eko-znakowanie i znakowanie społeczne, inwestycje społecznie odpowiedzialne.

2. Proszę mi wytłumaczyć na czym polega eko-znakowanie i znakowanie społeczne?
     
 
Polega ono na umieszczaniu na opakowaniach lub etykietach produktów dodatkowych informacji z zakresu ekologicznej lub społecznej odpowiedzialności
 
 

3. Jakie są elementy programu etycznego?
     
Można wyodrębnić kilka elementów programu etycznego:
1. Kodeks etyczny powinien przekładać wartości firmy na reguły postępowania stosowane w życiu codziennym
2. Do programu etycznego należy stworzyć takie struktury komunikacji, koordynacji i motywacji w firmie, które zmobilizują pracowników do samodzielności i osobistego doskonalenia się.
3. Elementem programu etycznego jest opracowanie planu kształcenia etycznego z naciskiem na kadrę menedżerską.
4. „Wciąganie” pracowników w tworzenie programu oraz jego realizację
5.Promowanie zachowań etycznych (wyróżnienia, premie)
6. Monitorowanie stosowania się do normy etycznych oraz standardy zawodowe we współpracy w życiu zawodowym
7. Włączenie informacji na temat przestrzegania norm etycznych w proces ocen pracowniczych, a także w procesy rekrutacji i awansu.
8. Opracowanie przejrzystych procedur zwalniania pracowników (wystawienia dobrych referencji, pomoc w postaci poszukiwania nowego miejsca pracy).

4. Proszę o wytłumaczenie czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu?
     
Zdecydowana większość definicji „społecznej odpowiedzialności biznesu” traktuje ją jako koncepcję, w myśl której firmy w toku swojej działalności biznesowej dobrowolnie biorą pod uwagę aspekty społeczne oraz ekologiczne. Przedsiębiorca społecznie odpowiedzialny nie tylko spełnia wymagania prawne ale przede wszystkim inwestuje w zasoby ludzkie, środowisko oraz relacje z klientami.
 

5. Po co firmy stosują eko-znakowanie?
     
Zasady eko-znakowania i znakowania społecznego, stosowane są po to aby zagwarantować odbiorcy, że towar został wyprodukowany bez nadmiernego wykorzystania zasobów naturalnych i ludzkich oraz bez nadużyć.

6. Proszę podać przykłady ekoznaków
     
Najczęściej spotykanymi ekoznakami są:
Sokół (Falkon) – Szwecja. Obecnie funkcjonuje na rynku około 200 produktów oznaczonych tym znakiem, m.in. mydła, szampony, środki czyszczące, baterie, papier toaletowy, pieluszki i inne.
Krav – Szwecja. Oznaczone nim produkty żywnościowe zostały wytworzone bez stosowania nawozów sztucznych oraz chemicznych środków ochrony roślin; znak "Krav-import" gwarantuje, że importowana żywność pochodzi z gospodarstw ekologicznych.
Łabędź (Svanen) - kraje skandynawskie
Produkty oznaczone tym znakiem charakteryzują się mniejszym negatywnym oddziaływaniem na ludzi i środowisko naturalne niż inne towary z tej samej grupy o takim samym przeznaczeniu. System "Svanen" jest oceniany jako jeden z najlepszych, najbardziej kompleksowych i obiektywnych sposobów ekoetykietowania na świecie.
Błękitny Anioł (Der Blaue Engel) - Niemcy
Jest najstarszą tego typu inicjatywą europejską.


7. Jakie firmy decydują się na wprowadzenie programu etycznego?
     
Programy etyczne wprowadzają firmy, które:

- mają stabilną sytuację finansową
- nastawione są na osiągnięcie długoterminowego zysku
- dążą do ograniczania zjawiska korupcji, oszustwa, okradania firmy
- traktują kulturę firmy jako element dobrego zarządzania

 

8. Słyszałam od przełożonego, że nasza firma pracuje nad stworzeniem programu etycznego. Co to jest i czy pracownicy będą mieli w związku z tym jakieś dodatkowe obowiązki?
     
Program etyczny jest zbiorem przyjętych i przestrzeganych zasad, które opisują wartości organizacyjne w firmie, najlepiej wypracowane przez całą załogę. Dla pracownika stworzenie programu etycznego nie przekłada się na dodatkowe obowiązki pojmowane w sposób tradycyjny. Wiąże się natomiast z moralnymi konsekwencjami (zmiana zachowania), jest także warunkiem zaangażowania w pracę, dumy z przynależności do danej organizacji.

 


9. Zastanawiam się czy „Zielone Płuca Polski” to eko-znak, czy bardziej kampania społeczna?
     
Jest to eko-znak. Funkcjonuje on na naszym rynku od 1996r., a przyznawana jest od 1997r. Informuje, że konkretny towar czy usługa wytwarzany jest na obszarze określanym jako Zielone Płuca Polski. Znak ten stanowi gwarancję, że dany towar jest przyjazny dla środowiska, a przy jego produkcji przestrzegano wszelkich zasad i przepisów dot. ochrony środowiska.

10. Potrzebuję dotrzeć statystyk, które mówią o odsetku społecznie odpowiedzialnych inwestycji w Polsce. Czy ma Pan może takie dane?
     

W ostatnich latach rzeczywiście można zauważyć wzrost społecznie odpowiedzialnych inwestycji (SRI), ale niestety brakuje informacji na temat ich liczby, wielkości czy wyników. Konkretne dane podaje Wielka Brytania, gdzie społecznie odpowiedzialne inwestycje stanowią 5% zainwestowanego kapitału.

 

11. Proszę o podanie przykładów większych kampanii społecznych w Polsce. Z góry dziękuję
     

Kampanii społecznych jest cała masa, co można zauważyć we wszystkich środkach masowego przekazu. Ja podpowiem kilka, wybranych zupełnie przypadkowo – „Płytka wyobraźnia to kalectwo”, „Mama w pracy”, „Prowadzę – jestem trzeźwy”, „Nie daję, nie biorę łapówki”.

 

12. Wiem, że jednym z narzędzi CSR jest nadzór korporacyjny. Proszę mi wytłumaczyć co to jest.
     
Nadzór korporacyjny to mechanizm wykorzystywany do kontrolowania i koordynowania zachowań udziałowców, którzy współpracują z kadrą zarządzającą dla efektywnej realizacji stawianych przed firmą zadań.
 

13. Jakie są funkcje programu etycznego?
     
Programy etyczne pełnią dwie zasadnicze funkcje - wewnętrzną i zewnętrzną. Pierwsza z nich polega na przedstawieniu pracownikom etycznego wymiaru biznesu, a także na uświadomieniu celów firmy. Funkcja zewnętrzna natomiast polega na utrzymaniu dobrego imienia przedsiębiorstwa oraz jego pozytywnego wizerunku. Ma to związek z dobrą reputacją, którą zdobywa się postępując etycznie. Dobra reputacja może stać się atutem firmy, umocnić jej działania marketingowe.

14. Proszę mi napisać od czego zacząć tworzenie strategii działalności społecznej firmy?
     
Niniejsze pytanie porusza bardzo szeroką kwestię. W tym miejscu zostanie ona omówiona w sposób skrótowy.
1). Na początek określamy motywacje naszej działalności prospołecznej
2). Analizujemy potencjał firmy według kryteriów - wielkość firmy, branża, zasięg i obszar działania, zasoby finansowe, środki trwałe, wyposażenie techniczne, liczba zatrudnionych osób, ich wykształcenie i kwalifikacje, misja firmy.
3).Ustalamy cele i priorytety działań prospołecznych.
Na tym etapie określamy:
- jaka jest misja firmy i czy powiążemy ją ze strategią działań prospołecznych?
- jakie dziedziny życia nas interesują odnośnie wsparcia?
- kogo chcemy wspierać?
- jaką kwotę mamy zamiar przeznaczyć na finansowanie inicjatyw społecznych?
- jakie korzyści chce firma osiągnąć poprzez działalność prospołeczną?
- jaką formę działań chcemy wspierać?
- w jaki sposób powiążemy aktywność społeczną z działaniami PR oraz HRczy chcemy włączyć pracowników firmy we wspierany program społeczny?
4). Podejmujemy decyzję o sposobie realizacji planowanych działań społecznych.
Na tym etapie:
- Decydujemy, czy samodzielnie tworzymy i realizujemy program społeczny, czy współtworzymy nowy program społeczny z wybraną organizacją pozarządową, czy też udzielamy wsparcia już istniejącemu programowi (wybranej organizacji).
- Zastanawiamy się komu i w jaki sposób udzielić wsparcia aby pieniądze nie zostały zmarnowane, ale dobrze spożytkowane.
- Decydujemy kto w firmie będzie odpowiedzialny za kierowanie działaniami związanymi ze społecznym zaangażowaniem.
- Określamy zasady współpracy z organizacjami społecznymi - czy współpracujemy tylko z jedną wybraną organizacją czy też z kilkoma różnymi organizacjami.

 

 


15. Czym się różni zwykła reklama od kampanii społecznej?
     
Kampania społeczna dotyczy jakiegoś głębszego problemu, w jej zamiarze jest zmiana postaw, zrezygnowanie z pewnych zachowań na rzecz innych, bardziej pozytywnych (np. walka z pijanymi kierowcami). Ponad to kampanie zajmują się tematami, które są dla ludzi mało przyjemne, o których nie chcą myśleć, bądź których się wstydzą (np. przemoc w rodzinie). Jej twórcy kierują się chęcią pomocy innym, są w tym autentyczni i przekonywujący. Reklama tradycyjna ma płytszy przekaz, mówi o rzeczach przyjemnych, a jej twórcy nastawieni są na zysk. To co w sposób zasadniczy wyróżnia reklamę tradycyjną od społecznej to nakłady finansowe jakie pochłaniają.

16. Jakiego typu inwestycje można nazwać „odpowiedzialnymi społecznie”?
     
Na pewno można w ten sposób określić wszelkie inwestycje, które nie powodują degradacji środowiska naturalnego.

17. Interesuje mnie jakiego ekoznaku szukać na zabawkach, żeby być pewnym że spełnia ona wszystkie europejskie wymogi?
     
Jest to symbol CE, oznacza on właśnie, że dany wyrób jest zgodny z normami Unii Europejskiej. Znak ten informuje, że produkt jest bezpieczny i nie zagraża zdrowiu i życiu konsumenta.

18. Proszę o podanie najważniejszych elementów nadzoru korporacyjnego.
     
Do najważniejszych elementów ładu korporacyjnego można zaliczyć:
- działanie w interesie spółki
- uczciwe postępowanie w stosunku do akcjonariuszy, kontrahentów i pracowników
- ujawnianie konfliktu interesów,
- ustanowienie celów, określenie czynników i mechanizmów monitorujących ich osiąganie,
- budowa struktury organizacyjnej, podział ról i obowiązków,
- efektywny system informacji i komunikacji,
- zarządzanie ryzykiem,
- efektywny system kontroli wewnętrznej,
- niezależny audyt wewnętrzny oraz zewnętrzny.


 

19. Czym jest „Zielona Księga” CSR?
     
Jest to dokument opublikowany 18 lipca 2001 roku przez Komisję Europejską. Księga koncentruje się na roli jaką może odegrać CSR w kształtowaniu zachowań korporacji. Działania zaproponowane w niniejszym dokumencie dotyczyły przede wszystkim szkoleń menedżerów w dziedzinie rozwoju i wspierania CSR. Księga proponowała również rozpowszechnianie informacji, w szczególności tej dotyczącej udanych działań CSR, ustanawiania nowych standardów, monitoringu, zalecano także prowadzenie analiz i badań nt. długoterminowych skutków wpływu CSR na politykę społeczną, a także wpływu systemu prawnego na działania CSR.

20. Proszę o podanie przykładu firmy, która stosuje marketing zaangażowany społecznie.
     
Jest to na przykład firma Danone, która prowadzi akcję „Podziel się posiłkiem” skierowaną do szerokiego grona konsumentów, którzy kupując produkty Danone Polska oznaczone logo „Podziel się posiłkiem”, wspierają program „Pajacyk” Polskiej Akcji Humanitarnej. Pieniądze w ten sposób zarobione, Danone przeznacza na dożywianie dzieci w szkołach. W ramach akcji powstał też program grantowy „Masz pomysł? Podziel się posiłkiem!”, z którego firma przyznaje pomoc finansową organizacjom, realizującym działania mające na celu ograniczenie zjawiska niedożywienia i równocześnie wspierające rozwój dzieci i młodzieży.

21. Jestem studentką marketingu, ostatnio spotkałam się z hasłem „marketing zaangażowany społecznie”. Proszę o wyjaśnienie co to hasło oznacza
     
Marketing zaangażowany społecznie (CRM - cause related marketing) uwzględnia w działalności firmy zarówno cele marketingowe, jak i potrzeby społeczne. Dzięki temu wzmacnia się pozycja przedsiębiorstwa na rynku oraz jego wizerunek.
 

22. Czy któraś z polskich firm realizuje inwestycje odpowiedzialne społecznie?
     
Tak. Pierwszym przedsiębiorstwem oferującym tego typu inwestycje w naszym kraju, był New World Alternative Investments (NWAI), firma specjalizująca się w inwestycjach alternatywnych, obecnie jest to również Fortis.

wróć
Ilość odwiedzających osób: 23471
Copyright © 2008, Projekt i wykonanie: Three Colours oraz "MFTP" Web Design Jaromir Brański

Ta strona wykorzystuje pliki cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Więcej informacji o celu ich wykorzystania i możliwości zmiany ustawień cookie znajdziesz w Polityce prywatności